Φεβρουαρίου 11, 2020

Γρίπη 2020: τι να κάνετε κατά προτεραιότητα για να «μην κολλήσετε» με βάση τις ιδιαιτερότητες του ιού της γρίπης κατά την περίοδο που διανύουμε

Διανύουμε περίοδο έξαρσης της εποχικής γρίπης με τους δύο ιούς τύπου Α Α(Η3Ν2) και Α(Η1Ν1) να προεξάρχουν. Αρκετοί άνθρωποι ρωτούν: Ποια μέτρα πρέπει να λάβω κατά προτεραιότητα για να αποφύγω τον ιό αυτή την περίοδο;

της Δρ. Αναστασίας Μοσχοβάκη

Είναι γεγονός ότι το εμβόλιο που κυκλοφορεί έχει αποδειχτεί αναποτελεσματικό σε μεγάλο βαθμό και εφόσον δεν έχει γίνει το Φθινόπωρο, αργεί να δράσει ενώ ο ιός που κυκλοφορεί αυτή την περίοδο διακρίνεται για την εξαιρετική ταχύτητα μετάδοσης και τη μολυσματικότητά του. Με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ιού αυτή την περίοδο αλλά και την κλινική εμπειρία που απορρέει από την επαφή με τους ασθενείς,  τα πέντε  αποτελεσματικά μέτρα πρόληψης για αυτόν τον ιό, αυτή την περίοδο είναι:

  1. Η αποφυγή αρρώστων, συχνών κοινωνικών επαφών και συναθροίσεων.

Αποφύγετε τη στενή επαφή με αρρώστους και τις συναθροίσεις. Μην χρησιμοποιείτε μέσα μαζικής μεταφοράς αυτή την περίοδο, επιλέξτε δραστηριότητες εξωτερικού χώρου όπως περπάτημα, αθλητικές δραστηριότητες εξωτερικού χώρου. Εάν είστε ηλικιωμένος και σας επισκέπτονται τα εγγόνια σας πάντα να ρωτάτε εάν έχουν συμπτώματα λοίμωξης αναπνευστικού συστήματος. Προγραμματίστε επίσκεψη κάποια άλλη στιγμή σε περίπτωση που έχουν έστω και ελαφρά συμπτώματα. Εάν θέλετε να ψωνίσετε είναι καλύτερα να χρησιμοποιήσετε τις υπηρεσίες αποστολής προϊόντων των πολυκαταστημάτων και των supermarkets. Eάν ανήκετε σε ομάδα υψηλού κινδύνου, υποδεχτείτε τους με μάσκα και πλύντε άμεσα μετά τη συναλλαγή τα χέρια σας. Εάν έχετε μικρά παιδιά ενημερωθείτε για την δραστηριότητα της γρίπης από το σχολικό προσωπικό. Στην περίπτωση που  τα παιδάκια σας είναι μωρά και τα έχετε σε παιδικό σταθμό,  προτιμήστε εάν είναι δυνατόν να τα κρατήσετε σπίτι αυτή την περίοδο.

  1. Η καλή προσωπική υγιεινή.

Καθαρίστε σωστά τα χέρια σας και τα κοινόχρηστα αντικείμενα που σας περιβάλλουν.

Τα χέρια επιμολύνονται κατά την  παραμονή σε εξωτερικούς χώρους, τις κοινωνικές συναναστροφές, τις χρηματικές συναλλαγές. Το πλύσιμο των χεριών σας συχνά θα σας βοηθήσει να προστατευθείτε από τα μικρόβια. Βεβαιωθείτε ότι το σχολείο του παιδιού σας, τηρεί κανόνες υγιεινής, καθαρίζει τα κοινόχρηστα παιχνίδια, παρέχει άμεση πρόσβαση σε νερό σαπούνι και εκπαιδεύει τους μαθητές για την χρήση τους. Οι κανόνες της ορθής πλύσης των χεριών

  • Χρησιμοποιήστε καλό αντισηπτικό σαπούνι σε όλη την επιφάνεια των παλαμών και των καρπών, χωρίς να παραμελήσετε την ραχιαία τους.
  • Πλένετε καλά τα χέρια παλάμη – παλάμη πάνω – κάτω, δάκτυλο – δάκτυλο, χωρίς να αμελήσετε τις πτυχές ανάμεσα στα δάκτυλα και την περιοχή κάτω από τα νύχια, τουλάχιστον επί εικοσιπέντε δευτερόλεπτα.
  • Ξεπλένετε με άφθονο νερό.Στεγνώνετε με καθαρή πετσέτα ή ξηρό αέρα air.

Τα χέρια πρέπει να πλένονται επίσης μετά από συναλλαγές, από κοινωνικές επαφές, πριν το φαγητό και μετά την αφόδευση. Διδάξτε τα παιδιά σας πώς να πλένουν σωστά τα χέρια τους. Συνηθίστε να αλλάζετε άμεσα ρούχα και παπούτσια όταν μπαίνετε στο σπίτι από το εξωτερικό περιβάλλονκαι να πλένετε τα χέρια σας. Χρησιμοποιήστε χλωρίνη για την καθαριότητα του πατώματος.

  1. Μην αγγίζετε το πρόσωπό σας με ακάθαρτα χέρια. O ιός δεν μπορεί να εισέλθει στο σώμα μέσω του δέρματος. Πρέπει να βρει μια πύλη ανοιχτή για να εισχωρήσει. Όταν αγγίξετε μια μολυσμένη από ιούς επιφάνεια και στη συνέχεια αγγίξετε τη μύτη σας, δίνετε την ευκαιρία στον ιό να διεισδύσει μέσα σας. Οι παλιές συμβουλές των γιαγιάδων «μην σκαλίζεις τη μύτη σου» « μην τρως με τα χέρια» δεν ήταν ένα σύνολο κανόνων ευγενείας για να σας κάνουν τη ζωή δύσκολη αλλά παράλληλα σας προστάτευαν από μολύνσεις.
  2. Μην καπνίζετε. Ο καπνός περιέχει νικοτίνη, καρκινογόνες ουσίες και τοξίνες. Με την καύση οι βλαπτικές ουσίες πολλαπλασιάζονται λόγω της εξαέρωσης, της πυρόλυσης της πυροσύνθεσης του καπνού και των άλλων χημικών προσθέτων που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των διαφόρων ειδών τσιγάρου. Οι ουσίες αυτές δρουν απευθείας στο επιθήλιο της αναπνευστικής οδού αλλοιώνοντας τις ιδιότητες του φυσιολογικού επιθηλίου και την αμυντική του ικανότητα.   Οι καπνιστές κινδυνεύουν περισσότερο από την γρίπη και τις επιπλοκές της.
  3. Μεριμνήστε για την καλή φυσική σας κατάσταση και την διατροφή σας. Η αποφυγή της καθιστικής ζωής οδηγεί σε καλύτερη μεταβολική κατάσταση και κινητοποιεί αμυντικές εφεδρείες σε ολόκληρο το σώμα. Τα υγιή άτομα πρέπει να κάνουν διατροφή που να περιλαμβάνει καθημερινώς φρούτα, λαχανικά, σύνθετους υδατάνθρακες (π.χ. όσπρια, μαύρο ψωμί, δημητριακά ολικής άλεσης), φρέσκο λάδι, γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Η καθημερινή διατροφή δεν πρέπει να έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες. Το ψάρι εφοδιάζει το σώμα με υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη, ω3 λιπαρά, πολύτιμα άλατα και βιταμίνες και πρέπει να είναι συστατικό μιας σωστής ισορροπημένης διατροφής. Καλό είναι να αποφεύγεται η κατάχρηση κρέατος, λιπαρών ιδιαίτερα κορεσμένων, γλυκαντικών ουσιών και τυποποιημένων προϊόντων (κενές θερμίδες). Καλό είναι να πίνετε αρκετό νερό υψηλής ποιότητας.

Εάν πάσχετε από χρόνιο νόσημα που μειώνει την ετοιμότητα του ανοσοποιητικού συστήματος, όπως ο διαβήτης, μεριμνήστε για την άριστη θεραπεία και ρύθμισή του.


Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη

Ιατρός Ειδική Παθολόγος

Φραγκοπούλου 10, Κηφισιά

24ωρη γραμματεία νοσοκομειακά περιστατικά:2106252770

E mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..

Το παρόν άρθρο έχει αναρτηθεί στο https://anastasiamoschovaki1.blogspot.com/2020/02/2020.html

Προσθήκη σχολίου

Make sure you enter the (*) required information where indicated.Basic HTML code is allowed.

logofootermedia